Ben je niet gewend veel te bewegen, dan is het nooit te laat hier verandering in te brengen. Lichaamsbeweging in welke vorm dan ook is goed. Het hoeft niet eens veel tijd te kosten. Probeer het dagelijkse leven zo in te delen dat je meer beweging krijgt en dat je fit wordt. Ga uit je dagelijkse ritme, ga bewegen.

In beweging komen om fit te zijn

Als je niet gewend bent aan beweging, begin dan langzaam en bouw het op naar een halfuurtje lichte lichaamsbeweging per dag. Denk eraan dat íets doen altijd beter is dan niets doen. Er zijn twee doelen om na te streven. De eerste is tot meer bewegen te komen, en de tweede is ook echt fitter te zijn.

1. Meer bewegen in dagelijks leven

Het eerste doel is om van meer bewegen een onderdeel te maken in het dagelijkse leven. Dit is niet zo moeilijk als het misschien lijkt. Er zijn verschillende activiteiten die je automatisch in beweging zetten.
Ga uit en dans
Start door dagelijks één van de volgende activiteiten te ondernemen: Neem de trap. Wandel naar je werk. Parkeer een stuk verder en loop de rest. Doe je boodschappen op de fiets. Stap een paar haltes eerder uit de bus. Loop intensiever bij het winkelen. Stretch tijdens het tv kijken. Werk in de tuin. Speel met de (klein)kinderen. Loop tijdens het telefoneren. Doe een videowork-out. Maak een korte wandeling tijdens de lunchpauze. Ga uit en dans. Rek en strek, en blijf actief tijdens het huishouden.

Dit zijn allemaal kleine dingen die je kunt doen om meer te bewegen in het dagelijks leven. Wees creatief in het vinden van manieren om in beweging te blijven.

2. Fit zijn

‘Fit zijn’ betekent voor iedereen weer iets anders. Voor de meeste mensen betekent fit zijn echter dat je voldoende energie hebt om aan de eisen van de dag te kunnen voldoen. Hoe beter je je voelt, hoe actiever je kunt zijn.
Een half uurtje beweging per dag is een geweldig begin, maar onderzoek wijst uit dat het nodig is om meer te bewegen. Voor een optimale gezondheid en om overgewicht te voorkomen, adviseren wetenschappers per dag 60 minuten of meer lichaamsbeweging met lichte inspanning, of 30 minuten of langer lichaamsbeweging met zware inspanning.
In een totaalprogramma om echt fit te blijven horen daarom activiteiten die erop gericht zijn het uithoudingsvermogen, de spierkracht en de lenigheid te verbeteren.

Verantwoord bewegen

Tot slot nog enkele tips om op verantwoorde wijze in beweging te komen en te blijven: Start rustig en bouw het geleidelijk op. Voor iedereen is een geschikte bewegingsactiviteit te vinden. Kies voor een activiteit die je leuk vindt en die bij je past. Bespreek de bewegingskeuze eventueel met een arts. Activiteiten in de natuur, zoals fietsen en wandelen, zijn buitengewoon geschikt. Haal meer uit de activiteiten door de duur, intensiteit of frequentie te verhogen. Beweeg op zoveel mogelijk dagen van de week en ben flexibel en pas het bewegen aan aan de mogelijkheden van het moment.

Bron: Singlessite.nl 

Roept u maar
Reageer Reacties worden voor plaatsing gecontroleert door onze redactie