Denk jij bij een burn-out ook niet eerst aan oudere mensen die het werk niet meer aankunnen. Het blijkt echter dat juist vrouwen tussen de 25 en 35 jaar last hebben van burn-out klachten. Burn out symptomen van vrouwen zijn niet wezenlijk anders dan die van mannen. Vrouwen lopen wel een groter risico. Zij zijn niet alleen gevoeliger voor stress, zij ervaren ook vaker en langer stress. Een oplossing kan zijn dat vrouwen egoïstischer leren zijn.

Burn-out doet jonge vrouwen afbranden

Door de maatschappelijke veranderingen in de afgelopen decennia blijken vrouwen meer stress te ervaren. Ze zijn moeder, vrouw, gezinsmanager, werknemer, mantelzorger, enzovoort. Kortom, ze houden zogezegd nogal wat ballen hoog. Blijven hollen, rennen en vliegen met alle gevolgen van dien.

Minder en versnipperde vrije tijd

Daarnaast blijkt uit onderzoek dat vrouwen minder afgebakende vrije tijd hebben om spanning te ontladen. En hebben zij vrij? Dan staan die vrije uurtjes vaker in het teken van zorgen voor iemand anderen. Voor familie, kinderen en vrienden. En wanneer je niet op zijn tijd ontspant en bijtankt kan die aanhoudende stress uiteindelijk leiden tot allerlei burn-out symptomen.

Hoe herken je burn out symptomen bij vrouwen?

Wanneer je vaak en veel stress hebt, vreet dat aan je. Het zorgt voor lichamelijke en geestelijke klachten, maar beïnvloedt ook je gevoel en gedrag. Een overzicht met de belangrijkste alarmsignalen:
  • Lichamelijk uitgeput en leeg zijn,
  • Concentratie- en geheugenproblemen,
  • Stemmingswisselingen,
  • Besluiteloos zijn,
  • Slaapproblemen,
  • Prikkelbaar en gespannen,
  • Overmatig veel piekeren dag en nacht,
  • Negatief en cynisch reageren,
  • Incompetentie- en minderwaardigheidsgevoelens,
  • Onverschilligheid,
  • Gevoelig voor verslaving,
  • Verminderde productiviteit en efficiëntie,
  • Hoofdpijn, spierpijn en maagpijn,
  • Verslechterde lichamelijke conditie.

Fysieke activiteit zou helpen

Mannen reageren in stresssituaties door hun testosteron – dat zij op voorraad hebben – aan te spreken. Dat zet aan tot fysieke activiteit en zorgt dat stresshormonen verdwijnen. Vrouwen daarentegen reageren in stressvolle situaties door het knuffelhormoon oxytocine aan te maken. Dat kalmeert en geeft een veilig gevoel. Zij komen dus niet fysiek in actie en daardoor blijven stresshormonen langer in het lichaam. Hierdoor is ook meer cortisol in het vrouwenlichaam aanwezig. Dat hormoon zorgt dat je langer stressvolle situaties vol kunt houden. Negatief effect ervan is dat het je gezondheid ondermijnt en kan leiden tot problemen.

Meer aan zichzelf denken

Wanneer vrouwen dus meer fysieke activiteit zouden vertonen, zou ze dat helpen. Een andere optie is dat vrouwen een tikje egoïstischer moeten worden en wat meer aan zichzelf en minder aan anderen moeten denken. Is je verwachtingspatroon dat je kinderen wilt en een carrière wilt, dan moet je de zorg hiervoor goed regelen. Een man die geëmancipeerd is, dat maakt het al een stuk makkelijker. Maak je doelen helder, maar durf ook af te wijken van je plan. Wil je op je werk hoger op, dan moet je daar de tijd voor vrijmaken. Zorgen voor anderen moet je dan anderen maar even laten doen.

Bron: Singlessite.nl 

Roept u maar
Reageer Reacties worden voor plaatsing gecontroleert door onze redactie